20.11.2020
Suomen opinto-ohjaajat ry:n kannanotto koskien ammatillisten perustutkintojen opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksien 1 osp arviointia
Suomen opinto-ohjaajat ry haluaa tuoda esille pitkään jatkuneen epäkohdan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden opinto-ohjauksen arvioinnissa. Ammatillisten perustutkintojen opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksien 1 osp arviointi on koettu epäoikeudenmukaiseksi koko sen olemassaolon ajan. Nykyisten ohjeiden mukaan opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet tulee arvioida yhteisten tutkinnon osien arvioinnin mukaisesti asteikolla 1-5. Lukion vastaava kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Opinto-ohjaajat ovat olleet useita kertoja yhteydessä opetus- ja kulttuuriministeriöön ja Opetushallitukseen, joista on annettu ymmärtää, että virheet tullaan myöhemmin korjaamaan heti tilaisuuden tullen. Kuitenkin kun esim. Opetushallituksen järjestämässä yhteiskunta- ja työelämäosaamisen -tutkinnon osan perusteluonnoskeskustelussa 19.10.2020 asia nostettiin esille, tilaisuuden vetäjän käsityksen mukaan asiasta ei ole kukaan puhunut syksyn 2018 jälkeen. Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet sisältyvät kyseiseen kokonaisuuteen.
Ammatillisessa koulutuksessa työskentelevät opinto-ohjaajat kokevat erittäin haastavana arvottaa eri opiskelijoiden urasuunnitelmia tai sen tekotaitoja keskenään huomioiden kuitenkin opiskelijan oma persoona ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Jos opiskelija on hyvin työorientoitunut eikä perehdy aktiivisesti jatkokoulutusmahdollisuuksiin, ei hänelle nykyohjeistuksen mukaan voisi antaa opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet opinnoista kiitettävää arvosanaa. Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on kuitenkin kouluttaa ihmisiä ensisijaisesti työelämään unohtamatta jatko-opintoväyliä. Tällä hetkellä aika moni (on oppilaitoskohtaisia eroja) ammatillisen koulutuksen opiskelija saa opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksista yleensä saman arvosanan kuin kaikki opiskelukollegat samassa oppilaitoksessa esim. K5. On myös hyvin arveluttavaa, että jatko-opintoihin pyrittäessä tämä opintojakso lasketaan mukaan keskiarvoon, jolla pyritään ammattikorkeakouluun.
Lisäksi valtakunnallisen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeistuksien mukaisesti lukion 2. kurssi voidaan tunnustaa lukion opo2 kurssista. Tätä ei voida käytännössä tehdä, koska lukiolaisella ei ole siitä arvosanaa. Suomen opinto-ohjaajat ry pitää tärkeänä, että toisella asteella ei anneta numeerista arviointi opinto-ohjauksesta, sillä arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Jokainen opiskelija asettaa itselleen omat tavoitteensa, joiden toteutumista ohjauksessa seurataan.
Nyt on tekeillä uudet kriteerit yhteisiin ammatillisen koulutuksen tutkinnon osiin, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2022. Suomen opinto-ohjaajat ry ehdottaa, että jatkossa kaikki toisen asteen opiskelijat arvioidaan samalla tavalla opinto-ohjaukseen liittyvien opintojen osalta eli hyväksytty / hylätty asteikolla. Jatko-opintoihin pyrkiminen ei voi olla kiinni opinto-ohjauksen arvosanasta, kuten se nyt voi olla.
Lisätietoja asiasta antaa puheenjohtaja Sirpa Puikkonen, ammatillisen koulutuksen toimikunta, sirpa.puikkonen@gradia.fi, p. 040 341 6164.
LIITE:
Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet, 1 osp, pakolliset osaamistavoitteet
Omien kiinnostuksen kohteiden, mahdollisuuksien ja tuen tarpeiden tunnistaminen
Opiskelija
- seuraa oman oppimisensa edistymistä ja osaamisensa hankkimista tunnistaen mahdollisen tuen tarpeen
- tunnistaa kiinnostuksensa kohteita ja omia ammatillisia mahdollisuuksiaan
- selvittää ja tunnistaa omia vahvuuksiaan, valmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan säännöllisesti
Tutkintoa ja uraa koskevien valintojen tekeminen
Opiskelija
- selvittää itselleen sopivia vaihtoehtoja oman urasuunnitelmansa tueksi käyttäen erilaisia tietolähteitä ja sähköisiä ohjauspalveluja
- tietää oman tutkinnon muodostumisen, tutkinnossa vaadittavat suoritukset ja valinnan mahdollisuudet, jotka edistävät työelämään sijoittumista ja omaa urasuunnitelmaa
- seuraa tutkinnon suorittamisen edistymistä
- käyttää tarkoituksen mukaisia oppimisympäristöjä osaamisensa hankkimisessa
Tiedon hankkiminen erilaisista jatkokoulutusmahdollisuuksista ja koulutustarjonnasta tutkinnon suorittamisen aikana
Opiskelija
- käyttää jatkokoulutukseen ja tulevaisuuden suunnitteluun tarvittavia tietolähteitä, ohjauspalveluja ja hakujärjestelmiä
- hankkii tietoa itselleen sopivista jatkokoulutuksen vaihtoehdoista ja tekee urasuunnitelman
- perehtyy jatkokoulutuksen pääsyvaatimuksiin, hakumenettelyyn ja valintakriteereihin
Työnhakuun ja oman osaamisen esittelyyn valmistautuminen tutkinnon suorittamisen aikana Opiskelija
- perehtyy työpaikkojen tarjoamiin mahdollisuuksiin, työympäristöihin ja kartoittaa itselleen sopivia uravaihtoehtoja
- tekee omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan näkyväksi työnhakua varten ja esittelee osaamistaan kattavasti
- hakee työpaikkoja ja hyödyntää hakujärjestelmiä ja -menetelmiä
- päivittää urasuunnitelmaansa työllistymistä varten
Suunnitelma arvioinnista
TYYDYTTÄVÄ 1
Tekee tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti
Tarvitsee ajoittain lisäohjeistusta
Toimii yhteistyössä muiden kanssa
Tuntee joiltakin osin osa-alueen keskeisen käsitteistön ja tiedot
Käyttää tehtävissä tarvittavaa perustietoa
Muuttaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta
TYYDYTTÄVÄ 2
Tekee tehtävät oma-aloitteisesti ja pyytää tarvittaessa lisäohjeistusta
Toimii yhteistyökykyisesti
Tuntee osa-alueen keskeisen käsitteistön ja tiedot
Käyttää tehtävissä tarvittavaa perustietoa tarkoituksenmukaisesti
Muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojensa pohjalta
HYVÄ 3
Tekee tehtävät itsenäisesti
Toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti
Ratkaisee tavanomaisia ongelmatilanteita
Hallitsee osa-alueen keskeisen käsitteistön ja tiedot
Käyttää tehtävissä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
Arvioi suoriutumistaan perustellen
HYVÄ 4
Tekee tehtäväkokonaisuuden itsenäisesti
Toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti
Ratkaisee ongelmatilanteita käyttäen monipuolisia tapoja
Hallitsee osa-alueen käsitteistön ja tiedot sekä tunnistaa siihen liittyviä erityispiirteitä
Soveltaa tehtäväkokonaisuudessa tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
Arvioi suoriutumistaan perustellen ja tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
KIITETTÄVÄ 5
Tekee tehtäväkokonaisuuden suunnitelmallisesti ja itsenäisesti
Toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti erilaisissa tilanteissa
Ratkaisee ongelmatilanteita monipuolisilla tavoilla ja tekee kehittämisehdotuksia
Hallitsee osa-alueen käsitteistön ja tiedot laaja-alaisesti ja syvällisesti
Soveltaa tehtäväkokonaisuudessa tarvittavaa tietoa monipuolisesti, perustellusti ja kriittisesti
Arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen