Opinto-ohjaajan työnkuvat eri kouluasteilla
Työnkuvat perusopetuksen ja toisen asteen opinto-ohjauksen tueksi on laadittu Suomen opinto-ohjaajat ry:n ja OAJ:n suosituksen perusteella eli yksi opinto-ohjaaja per 200 oppilasta / opiskelijaa (1:200). Suositus ei koske korkeakouluissa työskenteleviä opinto-ohjaajia.
Perusopetus
-
- Henkilökohtainen ohjaus
- oppilaan kasvun ja kehityksen tukemiseen liittyvä ohjaus
- oppimaan oppimisen, tavoitteellisuuden ja opiskelutaitojen hankkimisen ohjaus
- itsetuntemuksen, päätöksentekotaitojen ja valinnaisaineiden valinnan ohjaus
- yhteishakuun ja muihin hakuihin sekä ammatinvalintaan ja urasuunnitteluun liittyvä ohjaus
- ohjaus erityistilanteissa sekä erityistä tukea tarvitsevien ja monikulttuuristen oppilaiden ohjaus
- TET-ohjaus, työnhakutaitojen ohjaus ja rohkaiseminen kesätöiden hakuun
- oppilaitoksesta toiseen siirtyvien ohjaus ja jälkiohjaus
- Opetus
- opetussuunnitelman mukaiset oppilaanohjauksen oppitunnit
- opinto- ja tutustumiskäyntien järjestäminen
- Pienryhmäohjaus
- pienryhmäohjausta voidaan toteuttaa oppilaiden tarpeiden mukaisesti
- Tiedotus ja yhteydenpitotehtävät
- ohjauksellinen tiedottaminen ja yhteydenpito koulun sisällä sekä koulukohtaisen ohjaussuunnitelman laatiminen
- yhteydenpito oppilaiden tuen järjestelmiin ja huoltajiin sekä vanhempainiltojen järjestäminen
- valinnaisaineiden valintaprosessissa mukana oleminen
- TET:n järjestelyt ja toteutus
- yhteishaun järjestelyistä tiedottaminen
- uusien oppilaiden vastaanottaminen ja yhteydenpito kouluasteiden välillä etenkin nivelvaiheissa
- yhteistyö työ- ja elinkeinoelämän kanssa
- Oppilashuoltoon liittyvä työ
- osallistuminen yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön
- yksilöllinen oppilashuoltotyö moniammatillisessa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- Ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen
- koulutusjärjestelmässä, ylioppilastutkinnossa, opiskelijavalinnoissa, hakujärjestelmissä, työelämässä ja yhteiskunnassa jatkuvasti tapahtuvien muutosten seuraaminen ja työelämän tarpeiden ennakointi
- omien tieto- ja viestintäteknisten taitojen ylläpito ja kehittäminen
- oman ohjaustyön ja opetuksen suunnittelu, valmistelu, kehittäminen ja arviointi sekä opetussuunnitelmatyö oppilaanohjauksen osalta
- osallistuminen tiedotus- ja koulutustilaisuuksiin oman koulun oppilaiden tarpeiden mukaisesti
- opinto-ohjaajien perjantaityöpäivät tulee varata opetuksettomiksi valtakunnallisiin ja paikallisiin tiedotus- ja koulutustilaisuuksiin sekä verkostotapaamisiin osallistumista varten
- Koulun ohjaustoiminnan koordinointi
- ohjaussuunnitelman tekoon osallistuminen
- ohjaussuunnitelman tekoon osallistuminen
- Muut työtehtävät
- välituntivalvonnat ja muut kaikille opettajille kuuluvat valvontatehtävät
- koulun yhteisiin tilaisuuksiin ja niiden järjestelyihin osallistuminen tarvittaessa
- Henkilökohtainen ohjaus
Lukio
1. Opetus
- opetussuunnitelman mukaisten opinto-ohjauksen kurssien opetus, mukaan lukien LOPS21 myötä korostunut kansainvälinen-, korkeakoulu- ja työelämäyhteistyö, sekä opiskelijoiden itsenäistymiseen, hyvinvointiin ja tasapainoiseen elämään liittyvät asiat.
- opinto- ja tutustumiskäyntien järjestäminen
- opinto-ohjauksen eriyttäminen yksilöllisten lähtökohtien ja elämäntilanteen mukaan
2. Henkilökohtainen ohjaus
- opiskelijan kasvun ja kehityksen sekä jatkuvan oppimisen tukemiseen liittyvä opinto-ohjaus
- oppimaan oppimisen ohjaus ja ohjaus opiskelutaitojen hankkimiseen
- henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimiseen ja toteutumiseen liittyvä opinto-ohjaus
- ylioppilastutkinnon suunnittelemiseen ja valintoihin liittyvä opinto-ohjaus, ylioppilastutkintosuunnitelman laatimiseen ja päivittämiseen liittyvä opinto-ohjaus
- opinto-ohjaus erityistilanteissa, esimerkiksi kesken lukuvuotta tulevat opiskelijat, opintojaan jatkavat, yli kolme vuotta lukiossa opiskelevat opiskelijat, oppimisvaikeuksista kärsivät, elämäntilanteiden muutoksista kärsivät, vaihto-opiskelijat, jne.
- edellisenä vuonna valmistuneiden ilman jatko-opintopaikkaa jääneiden opiskelijoiden jatko-ohjaus.
- jatko-opintoihin, ammatinvalintaan ja urasuunnitteluun liittyvä opinto-ohjaus
- yhteishakuun ja opiskelijavalintoihin liittyvät ohjaustehtävät
- jatko-opinto- ja urasuunnitelman laatimiseen ja päivittämiseen liittyvä opinto-ohjaus
- kurkistuskursseihin liittyvä ohjaus
- koulutuksesta ja oppilaitoksesta toiseen siirtyvien opinto-ohjaus ja muut pidennettyyn oppivelvollisuuteen liittyvät ohjaukselliset aspektit
- työelämään tutustuttaminen ja ohjaus
3. Tiedotus ja yhteydenpitotehtävät
- sisäiset tiedotus-ja yhteydenpitotehtävät
-
- ohjauksellinen tiedottaminen oppilaitoksen sisällä ja tiedotus ohjauspalveluista, esim. vierailut, messut, yhteiset infot
- valintoihin liittyvä tiedottaminen, kurssit ja aineet, YO-asiat
- aineiden valinta, koulutusohjelman valinta
- jatko-opintoihin ja työelämään siirtymiseen liittyvä tiedotus
- tiedotus nivelvaiheisiin liittyvissä asioissa
- tiedotus vanhempainilloissa*
-
- ulkoiset tiedotus- ja yhteydenpitotehtävät
-
-
-
- yhteistyö peruskoulujen, toisen asteen, korkeakoulujen ja vapaan sivistystyön kanssa
- yhteistyö elinkeinoelämän ja yritysten kanssa
- yhteistyö työ-ja elinkeinotoimistojen kanssa
- yhteistyö viranomaispalveluiden sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa
- yhteistyö järjestöjen kanssa
-
-
- opinto-ohjaukseen liittyvän verkostoyhteistyön rakentaminen ja ylläpito
- opiskelijavalintoihin liittyvät tiedotus- ja yhteydenpitotehtävät
-
-
-
- opiskelijavalintoihin liittyvä tiedottaminen
- koulutus-ja oppilaitostiedottaminen
- tiedotusyhteistyö yhteistyökumppanien ja sidosryhmien kanssa, mm. opetushallitus, työhallinto, ammatinvalinnan ohjaus, työelämä ja koulutuksen järjestäjät
-
-
-
4. Opiskelijahuoltoon liittyvä työ
- osallistuminen moniammatillisen opiskelijahuoltoryhmän työhön omassa oppilaitoksessa
- opiskelijahuoltoon liittyvät neuvottelut ja konsultaatiot
- opiskelijan hyvinvoinnin tukeminen ohjauksellisin keinoin
- osallistuminen kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
5. Ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen
- osallistuminen tiedotus- ja koulutustilaisuuksiin
- koulutuksessa, koulutusjärjestelmässä, opiskelijavalinnoissa ja hakujärjestelmissä, ylioppilastutkinnossa, työelämässä ja yhteiskunnassa jatkuvasti tapahtuvien muutosten seuraaminen
- omaa ohjaustyötä ja opetusta tukevan työn suunnittelu, valmistelu, kehittäminen ja arviointi
- ammattikirjallisuuden seuraaminen
- ohjaustaidon ylläpito, päivittäminen ja kehittäminen esim. täydennyskoulutukseen ja työnohjaukseen osallistumalla
6. Opinto-ohjauksen suunnittelu, kehittäminen, koordinointi ja arviointi oppilaitoksessa
- oppilaitoskohtaisen ohjausjärjestelmän suunnittelu, kehittäminen ja arviointi yhdessä kouluyhteisön kanssa
- oppilaitoksen ohjaussuunnitelman toteuttaminen ja arviointi
- yhteistyö rehtorin, ryhmänohjaajien ja aineenopettajien kanssa
- osallistuminen oppilaitoksen opetussuunnitelma-, suunnittelu-, kehittämis- ja arviointityöhön opinto-ohjauksen osalta
HENKILÖKOHTAINEN OPINTOSUUNNITELMA
A.OPISKELUSUUNNITELMA
- TAUSTATIEDOT
- Sukunimi
- Etunimet
- Kutsumanimi (Primus hakee nämä automaattisesti)
Peruskouluaika
- Tulokoulu (Primuksesta saa tämänkin)
- Lempiaineet peruskoulussa
- Epämieluisat oppiaineet peruskoulussa
- Miten peruskoulu mielestäsi sujui?
- Aiotko tehdä jotain toisin nyt lukiossa?
- Mitä muita vaihtoehtoja kuin lukio-opiskelua mietit peruskoulussa?
○ Hain vain lukioon (rasti ruutuun)
- ARKI JA HYVINVOINTI
Elämäntilanne
- Kerro itsellesi tärkeistä ihmisistä.
- Minkä verran saat tukea perheeltäsi tai ympäristöltäsi opinnoissasi?
- Onko arjessasi taloudellisia haasteita?
- Onko sinulla terveyteen liittyviä asioita, joista oppilaitoksen olisi hyvä olla tietoinen? Jos on, niin mitä?
Voimavarat ja vahvuudet
Voimavaroja ovat asiat, joiden avulla jaksat kohdata itsellesi vähemmän mieluisat asiat. Voimaa voi saada esim. liikunnasta, asioiden suunnittelusta, mielikuvituksesta, ihmissuhteista, taiteesta, uskonnosta tai levosta.
- Mitkä ovat vahvuuksiasi?
- Minkä tekemisestä nautit?
- Mistä saat voimaa hankalina hetkinä?
Vapaa-aika
- Minkä verran nukut keskimäärin yössä?
- Paljonko harrastuksesi vievät aikaa? Miten sovitat vapaa-ajan ja opiskelun yhteen?
- Käytkö töissä? Kuinka monta tuntia viikossa?
Opiskelutaidot
- Minkälaisia vahvuuksia sinulla on opiskeluun liittyen?
- Minkä koet haastavaksi opiskelussa?
- Kuinka paljon käytät keskimäärin viikossa aikaa koulutöihin koulupäivän ulkopuolella?
Motivaatio
- Mitkä asiat elämässä ovat sinulle merkityksellisiä/tärkeitä?
- Miten motivoit itsesi opiskelemaan?
- Miten olet selvinnyt tilanteista, jolloin opinnot eivät ole sujuneet halutusti?
- Missä haluaisit onnistua?
- TAVOITTEET
Oma tulevaisuus
- Millaisista asioista olet kiinnostunut? Esim. ilmastonmuutos, politiikka, eläintensuojelu, yrittäjyys, yms.
- Mihin tähtäät?
- Mistä haaveilet?
- Millaisia tavoitteita sinulla on ja miten työskentelet niiden saavuttamiseksi?
- Oletko jo onnistunut jossain tavoitteessasi?
- LUKIO-OPINNOT
Suoritukset
- Mihin aineisiin aiot panostaa erityisesti?
- Millaisia arvosanoja tavoittelet?
- Suoritettu kurssimäärä (Primus poimii), hyväksytyt ja hylätyt erikseen
- Ensi vuoden kurssivalinnat tehty (Rasti ruutuun ja automaattinen päivämäärä, 1>2, 2>3, 3>4 vuodet)
- Arvioitu valmistumisaika. Ruutu, johon voi kirjoittaa syksy/kevät 20xx. Ole yhteydessä opinto-ohjaajaasi jos suunnittelet muuta kuin 3 vuoden opintoja tai muutat suunnitelmaa kesken vuoden.
Tuen tarve
- Minkälaista tukea opiskeluun tarvitsit esim. aineenopettajalta tai erityisopettajalta peruskoulussa?
- Mitä tukea saat/olet saanut lukiossa? Miten se on mielestäsi toiminut?
- Mikä lukio-opinnoissa on tuntunut haastavalta?
- Onko muita asioita, jotka ovat haitanneet opiskeluasi? Jos kyllä, niin mitä?
- Tähän Primus poimii listan, esim. erityisopettajan merkinnät tai muu oppilaitoskohtainen, johon mahdolliset erityiset opetusjärjestelyt on merkitty, sekä mahdolliset testaukset/todistukset
- MUU OSAAMINEN JA HYVÄKSILUKU Tarkista opinto-ohjaajaltasi miten koulussasi menetellään hyväksilukujen suhteen.
Oppilaitoksen ulkopuolella suoritetut kurssit
Mitä kursseja olet käynyt koulun ulkopuolella? Nimi ja kesto tunneissa. Esim. ajokortti, ensiapu, musiikkikoulu, yms.
Muu osaaminen
Mistä muusta kokemuksesta voisit saada kurssin? Kuvaus ja kesto. Esim. liikunta, kesätyö, yms.
Kielitaito
Muu kuin koulussa opiskeltava kieli?
Kielikurssi/-koulu
Oletko ollut kielikurssilla? Missä/mikä kieli, milloin, kuinka pitkä kurssi?
Vaihto-opiskelu
Ruudut, joihin Primuksesta haetaan: Vaihto alkaa / Vaihto loppuu / Kohdemaa
Hyväksiluettavat kurssit tarkistetaan palattuasi.
- JATKO-OPINNOT JA URAMAHDOLLISUUDET
Korkeakouluyhteistyö
- Mitkä opiskelualat sinua tällä hetkellä kiinnostavat ja kuinka pääset tutustumaan niihin paremmin?
- Listaa tähän millä tavoin olet tutustunut korkeakouluopintoihin? Esim. kurkistuskurssi, tutustumiskäynti, korkeakouluesittely.
Työelämävalmiudet
- Mitä työkokemusta sinulla on?
- Missä olet ollut TET-jaksolla (peruskoulu ja lukio)?
- Mitkä ammattialat ja tutustumiskohteet sinua tällä hetkellä kiinnostavat?
- TERVEISET OPINTO-OHJAAJALLE
Mitä muuta haluat kertoa?
Opinto-ohjaajan palaute:
- TERVEISET RYHMÄNOHJAAJALLE
Mitä muuta haluat kertoa?
Ryhmänohjaajan palaute:
- YLIOPPILASTUTKINTOSUUNNITELMA
- OPISKELU LUKIOSSA
Kurssimäärä tällä hetkellä: (Primus poimii, erikseen hyväksyt ja hylätyt)
Arvioitu valmistumisaika: (täytä kevät/syksy 20xx)
- YLIOPPILASTUTKINTOSUUNNITELA
Kirjoita alla olevaan taulukkoon, mitä aineita aiot kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa, ja minä vuosina. Merkitse kirjoitusajaksi vuosi ja kausi (syksy tai kevät), eli esim. 2021K. Muista että kirjoitettavan aineen pakolliset kurssit on oltava suoritettuna ennen kirjoituksia. Lisäksi on hyvä olla syventävät kurssit ko. aineesta suoritettuna.
Huom! Nämä eivät ole sitovia ilmoittautumisia, vaan pelkästään suunnitelmia.
Aine ja oppimäärä
Aika TÄYDENNETTÄVÄ TAULUKKO
Lisätietoja opinto-ohjaajalle:
Perusteet suunnitelmalle
- Miksi kirjoitat juuri nämä aineet?
- Millä perusteella valitsit pakolliset aineet?
- Jos hajautat, miksi?
- Millaisiin arvosanoihin tähtäät?
- Miten jatko-opintosuunnitelmasi vaikuttaa kirjoitettaviin aineisiin?
Kurssisuunnitelma
- Paljonko kursseja aiot käydä niistä aineista, jotka kirjoitat?
- Valitsetko ylimääräisiä kursseja esim. verkosta tai itsenäisesti opiskeltavana?
- Muuta kirjoituksiin liittyvää (esim. lukiodiplomien suorittamisaikomukset)
Valmistautuminen ylioppilaskirjoituksiin:
- Kirjoituksiin mennessä kaikki ko. aineen pakolliset kurssit tulee olla suoritettuna.
- Mistä aineista sinulta puuttuu vielä kursseja?
- Puuttuvien kurssien suunnitelma: Milloin ja miten aiot suorittaa puuttuvat kurssit niissä aineissa, jotka kirjoitat?
Tukitoimet, lausunnot ja todistukset
- Käytössä olevat tukitoimet: (primus poimii)
- Lausunnot ja todistukset: (primus poimii?) + opiskelija tms voi lisätä itse
- OPINTO-OHJAAJAN PALAUTE
Opinto-ohjaajan palaute:
- JATKO-OPINTO- JA URASUUNNITELMA
- LUKIO-OPINNOT
- Missä aineissa olet menestynyt lukioaikana?
- Missä aineissa sinulla on ollut vaikeuksia?
- Millaisia haasteita lukio-opinnot yleisellä tasolla ovat aiheuttaneet? Kuinka olet selvittänyt haasteista?
Vahvuudet ja osaaminen
- Missä olet onnistunut? Mitä teit onnistuaksesi?
- Osaatko jotain, mitä ei lukiossa opita?
- Voitko hyödyntää tietojasi ja taitojasi jatko-opintoihin pyrkiessä?
Opintojen vaikutus jatko-opintosuunnitelmiin
- Kirjoitatko aineita, joista on hyötyä jatko-opintoihin hakiessa?
- Miten opiskelutaitosi ovat kehittyneet lukion aikana? Esim. ajankäyttö, opiskelutekniikka tai kokeisiin valmistautuminen.
- JATKO-OPINTOSUUNNITELMA
Jatko-opintokartoitus
- Mitkä opiskelualat sinua kiinnostavat?
- Missä sinua kiinnostavia aloja voi opiskella?
- Miten opintoihin haetaan?
- Miten opintoihin voi tulla valituksi?
Hakeminen jatko-opintoihin
- 1. hakutoive:
- 2. hakutoive:
- 3. hakutoive:
- Mitä aiot tehdä saavuttaaksesi tavoittelemasi opiskelupaikan?
Muut vaihtoehdot lukion jälkeen
- Jos et pääsekään hakemiisi opiskelupaikkoihin, miten aiot käyttää välivuoden?
- Miten voit parantaa mahdollisuuksiasi tulla valituksi seuraavalla hakukerralla?
- URASUUNNITELMA
Työelämätaidot
- Mitä taitoja pidät tärkeinä urasuunnittelun kannalta?
- Mitä työelämätaitoja itsessäsi haluaisit kehittää? Miten voisit sen tehdä?
Arvot
- Minkälaiset asiat ovat tärkeitä tulevassa työssäsi?
- Minkälaisena näet tulevaisuuden työelämän?
Itsearviointi
- Millä perusteilla teet jatko-opintosuunnitelmasi ja uravalintasi?
- Miten arvioit suunnitelman sopivuutta itsellesi?
Ammatillinen toinen aste
(päivitetty 07062019)
Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajan työ vaihtelee hyvin laajasti koulutuksen järjestäjästä riippuen. Jopa yksikkökohtaiset erot ovat suuret. Opinto-ohjaajan on tärkeää huolehtia oman ammattitaidon ylläpitämisestä ja kehittämisestä jatkuvasti muuttuvassa ammatillisen koulutuksen kentässä ja siihen pitää antaa myös realistinen mahdollisuus.
Keskeiset tehtäväkokonaisuudet ja joitain konkreettisia esimerkkejä
Hakeutumisen ohjaus – yhteishaku ja jatkuva haku
- Koulutusten markkinointiin osallistuminen
- Hakijoiden tiedotus, neuvonta ja ohjaus
- Hakemusten käsittely (hakutoimistoissa tai aloilla), jatkuvan haun hakemukset ja haastattelut, opiskelijavalinta
Henkilökohtainen ohjaus, pienryhmä- ja ryhmäohjaus
- Tutkinto-opiskelijoiden henkilökohtainen ohjaus (HOKS-prosessiin osallistuminen, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen yleensä yhteiset tutkinnon osat ja ammatillisen opettajan tukena muissa tutkinnon osissa), ohjaus- ja tukitoimenpiteiden sekä opiskeluvalmiuksia tukevien toimien kartoitus (yhdessä esim erityisopettajana kanssa) ja ohjaus tukitoimien pariin, opintososiaalisten etuuksien esittely, monikulttuurinen osaaminen
- Valinnaisuuden toteuttamiseen osallistuminen
- Uraohjaus (jatko-opintoihin ohjaus, työelämään ohjaus, uralla etenemisen ohjaus
- Korkeakouluopintojen ohjaaminen, kun II asteen opiskelija opiskelee jo ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa (esim kurkistuskurssit)
- Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet 1 osp (kovin kirjavasti eri oppilaitoksissa, osittain kokonaan opinto-ohjaajan vastuulla, joissain muiden opettajien tehtävää ja versioita siitä väliltä)
- Koulutukseen hakeutuvien, siirtyvien ja eroavien opiskelijoiden ohjaus
- Jälkiohjaus
Monialainen yhteistyö
- Vastuuohjaajat/koulutusvastaavat/opettajat ym oman koulun opetushenkilöstö
- Opiskeluhuollon henkilöstö
- Opintosihteerit, asiakaspalvelusihteerit
- Huoltajat ja muu kotiväki
- Hakupalvelut
- Viestintä ja markkinointi
- Toisen asteen muut ammatilliset oppilaitokset
- Oman seudun lukiokoulutus
- Oppimisvalmiuksia / opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot
- Jatko-opintoja järjestävät tahot, ammattikorkeakoulut ja yliopistot yms.
- Ohjaamo (opinto-ohjaajalla asiantuntijan rooli), etsivä nuorisotyö
- TE-palvelut
- Työelämä, työpajat, järjestöt
- Hanketyö
- Yms
Yhteistyö perusopetuksen, korkeakoulujen ja työelämän kanssa
Tutustumispäivät, avoimet ovet, vanhempainillat, Taitaja9, teknologiapäivät, opoinfot, messut jne.
Opiskeluhuolto yksilöllinen opiskeluhuolto, opiskelijahuoltoryhmätyö
Pedagoginen tuki pedagoginen ja erityinen tuki sekä kurinpitoon liittyvä yhteistyö (kuulemiset)
Opiskelijoiden osallistamiseen osallistuminen, tutortoiminta
Jos opinto-ohjaajan työhön sisältyy erityistehtäviä, ne tulee huomioida työn vaativuutta arvioitaessa (TVA). Erityistehtäviä voivat olla esim.
1. ohjaustyö eri koulutusmuodoissa (kahden tutkinnon-opinnot, korkeakoulupolut, hakupalvelutyö, Ohjaamo-työskentely yms.)
2. useiden koulutusalojen opiskelijoiden ohjaus (alojen erilaiset toimintakulttuurit, useita esimiehiä yms yhteistyötahoja)
3. keskimääräistä enemmän ohjauksellisia erityisryhmiä, jotka tarvitsevat paljon henkilökohtaista ohjausta: monikulttuuriset ohjattavat, erityistä tukea tarvitsevat ohjattavat yms.
4. opiskelijakunta- ja tutor-toimintaan liittyvät vastuu- ja kehittämistehtävät
5. ohjauksen työvälineisiin ja menetelmiin liittyvä kehittämistyö
6. kansainvälisyyteen liittyvät työtehtävät (hanketyö, vaihto-opiskelijat yms.)
7. Erilaisten tapahtumien organisoiminen (teemapäivät, tapahtumat, juhlat yms.)
8. alueellinen ja/tai valtakunnallinen kehittämistyö
9. muut erityisvastuut ja kehittämistehtävät
HENKILÖKOHTAINEN OPINTOSUUNNITELMA
A.OPISKELUSUUNNITELMA
- TAUSTATIEDOT
- Sukunimi
- Etunimet
- Kutsumanimi (Primus hakee nämä automaattisesti)
Peruskouluaika
- Tulokoulu (Primuksesta saa tämänkin)
- Lempiaineet peruskoulussa
- Epämieluisat oppiaineet peruskoulussa
- Miten peruskoulu mielestäsi sujui?
- Aiotko tehdä jotain toisin nyt lukiossa?
- Mitä muita vaihtoehtoja kuin lukio-opiskelua mietit peruskoulussa?
○ Hain vain lukioon (rasti ruutuun)
- ARKI JA HYVINVOINTI
Elämäntilanne
- Kerro itsellesi tärkeistä ihmisistä.
- Minkä verran saat tukea perheeltäsi tai ympäristöltäsi opinnoissasi?
- Onko arjessasi taloudellisia haasteita?
- Onko sinulla terveyteen liittyviä asioita, joista oppilaitoksen olisi hyvä olla tietoinen? Jos on, niin mitä?
Voimavarat ja vahvuudet
Voimavaroja ovat asiat, joiden avulla jaksat kohdata itsellesi vähemmän mieluisat asiat. Voimaa voi saada esim. liikunnasta, asioiden suunnittelusta, mielikuvituksesta, ihmissuhteista, taiteesta, uskonnosta tai levosta.
- Mitkä ovat vahvuuksiasi?
- Minkä tekemisestä nautit?
- Mistä saat voimaa hankalina hetkinä?
Vapaa-aika
- Minkä verran nukut keskimäärin yössä?
- Paljonko harrastuksesi vievät aikaa? Miten sovitat vapaa-ajan ja opiskelun yhteen?
- Käytkö töissä? Kuinka monta tuntia viikossa?
Opiskelutaidot
- Minkälaisia vahvuuksia sinulla on opiskeluun liittyen?
- Minkä koet haastavaksi opiskelussa?
- Kuinka paljon käytät keskimäärin viikossa aikaa koulutöihin koulupäivän ulkopuolella?
Motivaatio
- Mitkä asiat elämässä ovat sinulle merkityksellisiä/tärkeitä?
- Miten motivoit itsesi opiskelemaan?
- Miten olet selvinnyt tilanteista, jolloin opinnot eivät ole sujuneet halutusti?
- Missä haluaisit onnistua?
- TAVOITTEET
Oma tulevaisuus
- Millaisista asioista olet kiinnostunut? Esim. ilmastonmuutos, politiikka, eläintensuojelu, yrittäjyys, yms.
- Mihin tähtäät?
- Mistä haaveilet?
- Millaisia tavoitteita sinulla on ja miten työskentelet niiden saavuttamiseksi?
- Oletko jo onnistunut jossain tavoitteessasi?
- LUKIO-OPINNOT
Suoritukset
- Mihin aineisiin aiot panostaa erityisesti?
- Millaisia arvosanoja tavoittelet?
- Suoritettu kurssimäärä (Primus poimii), hyväksytyt ja hylätyt erikseen
- Ensi vuoden kurssivalinnat tehty (Rasti ruutuun ja automaattinen päivämäärä, 1>2, 2>3, 3>4 vuodet)
- Arvioitu valmistumisaika. Ruutu, johon voi kirjoittaa syksy/kevät 20xx. Ole yhteydessä opinto-ohjaajaasi jos suunnittelet muuta kuin 3 vuoden opintoja tai muutat suunnitelmaa kesken vuoden.
Tuen tarve
- Minkälaista tukea opiskeluun tarvitsit esim. aineenopettajalta tai erityisopettajalta peruskoulussa?
- Mitä tukea saat/olet saanut lukiossa? Miten se on mielestäsi toiminut?
- Mikä lukio-opinnoissa on tuntunut haastavalta?
- Onko muita asioita, jotka ovat haitanneet opiskeluasi? Jos kyllä, niin mitä?
- Tähän Primus poimii listan, esim. erityisopettajan merkinnät tai muu oppilaitoskohtainen, johon mahdolliset erityiset opetusjärjestelyt on merkitty, sekä mahdolliset testaukset/todistukset
- MUU OSAAMINEN JA HYVÄKSILUKU Tarkista opinto-ohjaajaltasi miten koulussasi menetellään hyväksilukujen suhteen.
Oppilaitoksen ulkopuolella suoritetut kurssit
Mitä kursseja olet käynyt koulun ulkopuolella? Nimi ja kesto tunneissa. Esim. ajokortti, ensiapu, musiikkikoulu, yms.
Muu osaaminen
Mistä muusta kokemuksesta voisit saada kurssin? Kuvaus ja kesto. Esim. liikunta, kesätyö, yms.
Kielitaito
Muu kuin koulussa opiskeltava kieli?
Kielikurssi/-koulu
Oletko ollut kielikurssilla? Missä/mikä kieli, milloin, kuinka pitkä kurssi?
Vaihto-opiskelu
Ruudut, joihin Primuksesta haetaan: Vaihto alkaa / Vaihto loppuu / Kohdemaa
Hyväksiluettavat kurssit tarkistetaan palattuasi.
- JATKO-OPINNOT JA URAMAHDOLLISUUDET
Korkeakouluyhteistyö
- Mitkä opiskelualat sinua tällä hetkellä kiinnostavat ja kuinka pääset tutustumaan niihin paremmin?
- Listaa tähän millä tavoin olet tutustunut korkeakouluopintoihin? Esim. kurkistuskurssi, tutustumiskäynti, korkeakouluesittely.
Työelämävalmiudet
- Mitä työkokemusta sinulla on?
- Missä olet ollut TET-jaksolla (peruskoulu ja lukio)?
- Mitkä ammattialat ja tutustumiskohteet sinua tällä hetkellä kiinnostavat?
- TERVEISET OPINTO-OHJAAJALLE
Mitä muuta haluat kertoa?
Opinto-ohjaajan palaute:
- TERVEISET RYHMÄNOHJAAJALLE
Mitä muuta haluat kertoa?
Ryhmänohjaajan palaute:
- YLIOPPILASTUTKINTOSUUNNITELMA
- OPISKELU LUKIOSSA
Kurssimäärä tällä hetkellä: (Primus poimii, erikseen hyväksyt ja hylätyt)
Arvioitu valmistumisaika: (täytä kevät/syksy 20xx)
- YLIOPPILASTUTKINTOSUUNNITELA
Kirjoita alla olevaan taulukkoon, mitä aineita aiot kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa, ja minä vuosina. Merkitse kirjoitusajaksi vuosi ja kausi (syksy tai kevät), eli esim. 2021K. Muista että kirjoitettavan aineen pakolliset kurssit on oltava suoritettuna ennen kirjoituksia. Lisäksi on hyvä olla syventävät kurssit ko. aineesta suoritettuna.
Huom! Nämä eivät ole sitovia ilmoittautumisia, vaan pelkästään suunnitelmia.
Aine ja oppimäärä
Aika TÄYDENNETTÄVÄ TAULUKKO
Lisätietoja opinto-ohjaajalle:
Perusteet suunnitelmalle
- Miksi kirjoitat juuri nämä aineet?
- Millä perusteella valitsit pakolliset aineet?
- Jos hajautat, miksi?
- Millaisiin arvosanoihin tähtäät?
- Miten jatko-opintosuunnitelmasi vaikuttaa kirjoitettaviin aineisiin?
Kurssisuunnitelma
- Paljonko kursseja aiot käydä niistä aineista, jotka kirjoitat?
- Valitsetko ylimääräisiä kursseja esim. verkosta tai itsenäisesti opiskeltavana?
- Muuta kirjoituksiin liittyvää (esim. lukiodiplomien suorittamisaikomukset)
Valmistautuminen ylioppilaskirjoituksiin:
- Kirjoituksiin mennessä kaikki ko. aineen pakolliset kurssit tulee olla suoritettuna.
- Mistä aineista sinulta puuttuu vielä kursseja?
- Puuttuvien kurssien suunnitelma: Milloin ja miten aiot suorittaa puuttuvat kurssit niissä aineissa, jotka kirjoitat?
Tukitoimet, lausunnot ja todistukset
- Käytössä olevat tukitoimet: (primus poimii)
- Lausunnot ja todistukset: (primus poimii?) + opiskelija tms voi lisätä itse
- OPINTO-OHJAAJAN PALAUTE
Opinto-ohjaajan palaute:
- JATKO-OPINTO- JA URASUUNNITELMA
- LUKIO-OPINNOT
- Missä aineissa olet menestynyt lukioaikana?
- Missä aineissa sinulla on ollut vaikeuksia?
- Millaisia haasteita lukio-opinnot yleisellä tasolla ovat aiheuttaneet? Kuinka olet selvittänyt haasteista?
Vahvuudet ja osaaminen
- Missä olet onnistunut? Mitä teit onnistuaksesi?
- Osaatko jotain, mitä ei lukiossa opita?
- Voitko hyödyntää tietojasi ja taitojasi jatko-opintoihin pyrkiessä?
Opintojen vaikutus jatko-opintosuunnitelmiin
- Kirjoitatko aineita, joista on hyötyä jatko-opintoihin hakiessa?
- Miten opiskelutaitosi ovat kehittyneet lukion aikana? Esim. ajankäyttö, opiskelutekniikka tai kokeisiin valmistautuminen.
- JATKO-OPINTOSUUNNITELMA
Jatko-opintokartoitus
- Mitkä opiskelualat sinua kiinnostavat?
- Missä sinua kiinnostavia aloja voi opiskella?
- Miten opintoihin haetaan?
- Miten opintoihin voi tulla valituksi?
Hakeminen jatko-opintoihin
- 1. hakutoive:
- 2. hakutoive:
- 3. hakutoive:
- Mitä aiot tehdä saavuttaaksesi tavoittelemasi opiskelupaikan?
Muut vaihtoehdot lukion jälkeen
- Jos et pääsekään hakemiisi opiskelupaikkoihin, miten aiot käyttää välivuoden?
- Miten voit parantaa mahdollisuuksiasi tulla valituksi seuraavalla hakukerralla?
- URASUUNNITELMA
Työelämätaidot
- Mitä taitoja pidät tärkeinä urasuunnittelun kannalta?
- Mitä työelämätaitoja itsessäsi haluaisit kehittää? Miten voisit sen tehdä?
Arvot
- Minkälaiset asiat ovat tärkeitä tulevassa työssäsi?
- Minkälaisena näet tulevaisuuden työelämän?
Itsearviointi
- Millä perusteilla teet jatko-opintosuunnitelmasi ja uravalintasi?
- Miten arvioit suunnitelman sopivuutta itsellesi?
Korkeakoulu
(päivitetty 18.5.2019)
1. Opiskelijoiden ohjaus
a) opiskelijan kasvun ja kehityksen tukemiseen liittyvä ohjaus
- eri elämänvaiheissa tukeminen (esim. muutto kotoa, vastuunotto omasta elämästä, perhe-elämän ja/tai työn ja opiskelun yhdistäminen)
- ammatillisen kasvun tukeminen
b) oppimaan oppimisen ja opiskelutaitojen hankkimisen ohjaus
- henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatiminen ja toteutuminen
- ohjaus erityistilanteissa (esim. kesken lukuvuotta tulevat opiskelijat, opintojaan jatkavat, normiajan ylittäneet, oppimisvaikeuksia omaavat, elämäntilanteiden muutoksista kärsivät, vaihto-opiskelijat)
c) jatko-opintoihin, ammatinvalintaan ja urasuunnitteluun liittyvä ohjaus
- hakuun ja opiskelijavalintoihin liittyvät ohjaustehtävät
- uraohjaus
2. Opetus
- opinto-ohjaukseen liittyvien tuntien ja kurssien pitäminen
- opinto- ja tutustumiskäyntien järjestäminen
3. Tiedotus ja yhteydenpitotehtävät
a) sisäiset tiedotus- ja asiantuntijatehtävät
- ohjauksellinen tiedottaminen oppilaitoksen sisällä ja tiedotus ohjauspalveluista
- valintoihin liittyvä tiedottaminen
b) ulkoiset tiedotus- ja asiantuntijatehtävät
- yhteistyö toisten korkeakoulujen kanssa
- yhteistyö muiden asteiden oppilaitosten kanssa
- hakumarkkinointi ja opiskelijarekrytointi (messut, toinen aste, tapahtumat, abi-päivät)
4. Opiskelijahuoltoon liittyvä työ
- osallistuminen moniammatillisen opiskelijan ohjauksen ja hyvinvointityöryhmän työhön
- erityisen tuen suunnitteluun osallistuminen
- esteettömän opiskeluympäristön ja saavutettavuuden edistäminen
- neuvottelut ja konsultaatiot opintojen aikana
5. Ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen
- osallistuminen tiedotus- ja koulutustilaisuuksiin, ammattikirjallisuuteen tutustuminen
- koulutuksessa, oppilaitosten opiskelijavalinnoissa ja hakujärjestelmissä, ylioppilastutkinnossa, työelämässä ja yhteiskunnassa jatkuvasti tapahtuvien muutosten seuraaminen ja oman ammattitaidon päivittäminen ja kehittäminen
- omaa ohjaustyötä ja opetusta tukevan työn suunnittelu, valmistelu, kehittäminen ja arviointi
6. Opinto-ohjauksen suunnittelu, kehittäminen, koordinointi ja arviointi
- korkeakoulukohtaisen ohjausjärjestelmän suunnittelu, kehittäminen ja arviointi
- ohjaussuunnitelman toteuttaminen ja arviointi
- yhteistyö esimiesten, opettaja- ja vertaistutorien, ryhmänohjaajien ja muiden opettajien kanssa
- osallistuminen korkeakoulun opetussuunnitelmatyöhön
7. Verkostoyhteistyö
- koulun ulkopuolisen verkostoyhteistyön rakentaminen ja ylläpito
- oppilaitosyhteistyö
- työvoimaviranomaiset, ohjaamot, etsivä nuorisotyö, ELO-verkostot, TNO-verkostot
- työnantaja- ja työntekijäjärjestöt (Akava, OAJ, EK, KT ym.)
- yritys- ja työelämäyhteistyö
- yrittäjät ja yrittäjäfoorumit
- kansainväliset ohjausverkostot (IAEVG, NFSY)
- ohjauksen hankkeet